مهدی موعود در کتاب تورات
در کتاب تورات که از کتب آسمانی به شمار می رود و هم اکنون در دست اهل کتاب و مورد قبول آنها است، بشارات زیادی از آمدن مهدی موعود و ظهور مصلحی جهانی در آخر الزمان آمده است که چون مضمونهای آن بشارات در قرآن کریم و احادیث قطعی و متواتر اسلامی به صورت گسترده ای وارد شده و نشان می دهد که مسأله «مهدویّت» اختصاص به اسلام ندارد، قسمتی از آن بشارات را در اینجا می آوریم، و برخی از نکات آنها را توضیح می دهیم تا موضوع تشکیل حکومت واحد جهانی، و تبدیل همه ادیان و مذاهب مختلف به یک دین و آیین مستقیم، برهمگان روشن شود.
گفتنی است که چون در کتاب «عهد عتیق» (یعنی: تورات و ملحقات آن) همچون کتاب انجیل، از بازگشت و رجعت حضرت عیسی (علیه السلام)سخن به میان آمده است و این مطلب، رابطه مستقیم با ظهور حضرت مهدی(علیه السلام)دارد، در ضمن بشارات ظهور حضرت مهدی(علیه السلام)، فرازهایی از «تورات» را آورده ایم تا دانسته شود که قوم یهود نیز بر اساس آنچه در کتابهای مذهبی خودشان آمده است همچون مسلمانان به «رجعت» و بازگشت حضرت مسیح(علیه السلام)معتقدند. و در این باره تردید ندارند که بالاخره روزی فرا می رسد که حضرت عیسای روح الله(علیه السلام)به زمین باز می گردد و برخی از آنها را تنبیه و از برخی دیگر انتقام می گیرد، هر چند که بسیاری از آنان بر اثر آیات و معجزاتی که از حضرت مهدی(علیه السلام)و عیسای مسیح(علیه السلام)می بینند ایمان آورده و تسلیم می شوند و در برابر حق خاضع و خاشع می گردند.
اینک به قسمتی از بشاراتی که در «تورات» و ملحقات آن آمده است، توجّه فرمایید:
بشارت ظهور حضرت مهدی در زبور داوود
در زبور حضرت داود(علیه السلام)
که تحت عنوان «مزامیر» در لابلای کتب «عهد عتیق» آمده، نویدهایی در باره
ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) به بیانهای گوناگون داده شده است و می توان
گفت: در هر بخشی از «زبور» اشاره ای به ظهور مبارک آن حضرت، و نویدی از
پیروزی صالحان بر شریران و تشکیل حکومت واحد جهانی و تبدیل ادیان و مذاهب
مختلف به یک دین محکم و آیین جاوید و مستقیم، موجود است.
و جالب توجّه
این که، مطالبی که قرآن کریم در باره ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) از
«زبور» نقل کرده است عیناً در زبور فعلی موجود و از دست برد تحریف و تفسیر
مصون مانده است
قرآن کریم چنین می فرماید:
وَلَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحوُنَ.
ما علاوه بر ذکر (تورات) در «زبور» نوشتیم که [در آینده] بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
مقصود از «ذکر» در این آیه شریفه، تورات موسی(علیه السلام) است که زبور داود(علیه السلام)پیرو شریعت تورات بوده است.
این
آیه مبارکه از آینده درخشانی بشارت می دهد که شرّ و فساد به کلّی از عالم
انسانی رخت بر بسته، و اشرار و ستمکاران نابود گشته اند، و وراثت زمین به
افراد پاک و شایسته منتقل گردیده است. زیرا کلمه «وراثت و میراث» در لغت،
در مواردی استعمال می شود که شخص و یا گروهی منقرض شوند و مال و مقام و همه
هستی آنها به گروهی دیگر به وراثت منتقل شود.
به هر حال، طبق روایات
متواتره اسلامی ـ از طریق شیعه و سنّی ـ این آیه شریفه مربوط به ظهور مبارک
حضرت مهدی(علیه السلام) می باشد، و قرآن کریم این مطلب را از زبور حضرت
داود (علیه السلام) نقل می کند.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4
و جالب توجّه این که، مطالبی که
قرآن کریم در باره ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) از «زبور» نقل کرده است
عیناً در زبور فعلی موجود و از دست برد تحریف و تفسیر مصون مانده است.
قرآن کریم چنین می فرماید:
وَلَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحوُنَ.
ما علاوه بر ذکر (تورات) در «زبور» نوشتیم که [در آینده] بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
مقصود از «ذکر» در این آیه شریفه، تورات موسی(علیه السلام) است که زبور داود(علیه السلام)پیرو شریعت تورات بوده است.
این
آیه مبارکه از آینده درخشانی بشارت می دهد که شرّ و فساد به کلّی از عالم
انسانی رخت بر بسته، و اشرار و ستمکاران نابود گشته اند، و وراثت زمین به
افراد پاک و شایسته منتقل گردیده است. زیرا کلمه «وراثت و میراث» در لغت،
در مواردی استعمال می شود که شخص و یا گروهی منقرض شوند و مال و مقام و همه
هستی آنها به گروهی دیگر به وراثت منتقل شود.
به هر حال، طبق روایات
متواتره اسلامی ـ از طریق شیعه و سنّی ـ این آیه شریفه مربوط به ظهور مبارک
حضرت مهدی(علیه السلام) می باشد، و قرآن کریم این مطلب را از زبور حضرت
داود (علیه السلام) نقل می کند.
و عین همین عبارت در زبور موجود است. و اینک متن زبور:
(۹) زیرا که شریران منقطع می شوند. امّا متوکّلان به خداوند، وارث زمین خواهند شد.
(۱۰) و حال اندکست که شریر نیست می شود که هر چند مکانش را جستجو نمایی ناپیدا خواهد بود
(۱۱)
امّا متواضعان وارث زمین شده از کثرت سلامتی متلذّذ خواهند شد (۱۲) شریر
بخلاف صادق افکار مذمومه می نماید، و دندانهای خویش را بر او می فشارد
(۱۳) خداوند به او متبسّم است چون که می بیند که روز او می آید
(۱۴) شریران شمشیر را کشیدند و کمان را چلّه کردند تا آن که مظلوم و مسکین را بیندازند،
(۱۵)انهای ایشان شکسته خواهد شد
(۱۶) کمی صدّیق از فراوانی شریران بسیار بهتر است.
(۱۷) چون که بازوهای شریران شکسته می شود و خداوند صدّیقان را تکیه گاه ا ست
(۱۸(خداوند روزهای صالحان را می داند و میراث ایشان ابدی خواهد بود
(۱۹) در زمان) بلا) خجل نخواهندشد، و در ایّام قحطی سیر خواهند بود (۲۰) لکن شریران هلاک خواهند شد
،(۲۱)شمنان
خداوند، مثل پیه برّه ها فانی بلکه مثل دود تلف خواهند شد؛ (۲۲) زیرا
متبرّکان خداوند، وارث زمین خواهند شد، امّا ملعونان وی منقطع خواهند شد
(۲۳)صدّیقان وارث زمین شده، ابداً در آن ساکن خواهند شد
(۲۴)به خدا پناه برده، راهش را نگاهدار که تو را به وراثت زمین بلند خواهند کرد و در وقت منقطع شدن شریران این را خواهی دید
(۲۵) عاصیان، عاقبت مستأصل، و عاقبت شریران منقطع خواهند شد.
در فصل دیگر می فرماید:
…
قومها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد.
دریا و پری آن غرش نمایند. صحرا و هر چه در آن است به وجد آید. آنگاه تمام
درختان جنگل ترنّم خواهند نمود به حضور خداوند. زیرا که می آید، زیرا که
برای داوری جهان می آید. ربع مسکون را به انصاف داوری خواهد کرد. و قومها
را به امانت خود.
و از جمله در مزمور ۷۲ در مورد پیامبر بزرگوار اسلام و فرزند دادگسترش حضرت مهدی(علیه السلام)، چنین می فرماید:
(۱)
ای خدا! شرع و احکام خود را به «ملک»، و عدالت خود را به «ملک زاده» عطا
فرما (۲) تا این که قوم تو را به عدالت و فقرای تو را به انصاف حکم نماید
(۳) به قوم کوهها سلامت و کویرها عدالت برساند (۴) فقیران قوم را حکم
نماید، و پسران مسکینان را نجات دهد، و ظالم را بشکند (۵) تا باقی ماندن
ماه و آفتاب دور به دور از تو بترسند (۶) بر گیاه بریده شده مثل باران و
مانند امطار ـ که زمین را سیراب می گرداند ـ خواهد بارید
(۷)و در
روزهایش صدّیقان شکوفه خواهد نمود، و زیادتی سلامتی تا باقی ماندن ماه
خواهد بود (۸) از دریا تا به دریا و از نهر تا به اقصی زمین سلطنت خواهد
نمود (۹) صحرا نشینان در حضورش خم خواهند شد و دشمنانش خاک را خواهند بوسید
(۱۰)ملوک
طرشیش و جزیره ها، هدیه ها خواهند آورد، و پادشاهان شبا و سبا پیشکشها
تقریب خواهند نمود (۱۱) بلکه تمامی ملوک با او کرنش خواهند نمود، و تمامی
اُمم او را بندگی خواهند کرد (۱۲) زیرا فقیر را وقتی که فریاد می کند و
مسکین که نصرت کننده ندارد، خلاصی خواهد داد (۱۳) و به ذلیل و محتاج ترحّم
خواهد فرمود و جانهای مسکینان را نجات خواهد داد (۱۴) جان ایشان را از ظلم و
ستم نجات خواهد داد، و هم در نظرش خون ایشان قیمتی خواهد بود (۱۵) و زنده
مانده از شبا به او بخشیده خواهد شد (۱۶) در زمین به سر کوهها مشت غلّه
کاشته می شود که محصول آن مثل اسنان متحرّک شده، اهل شهرها مثل گیاه زمین
شکوفه خواهند نمود
(۱۷)اسم او ابداً بماند، اسمش مثل آفتاب باقی بماند،
در او مردمان برکت خواهند یافت، و تمامی قبایل او را خجسته خواهند گفت (۱۹)
بلکه اسم ذوالجلال او ابداً مبارک باد، و تمامی زمین از جلالش پر شود (۲۰)
بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب اشعیای نبی
در کتاب «اشعیای نبی» که یکی از
پیامبران پیرو تورات است، بشارت فراوانی در مورد ظهور حضرت مهدی(علیه
السلام) آمده است که جهت استدلال به کتاب مزبور، نخست فرازی از آن بشارت ها
را نقل نموده، و برخی از نکات آن را توضیح می دهیم تا معلوم شود که
مسلمانان در باره عقیده به ظهور یک مصلح جهانی تنها نیستند، بلکه همه اهل
کتاب در این عقیده با مسلمانان اشتراک نظر دارند.
در فرازی از بشارت کتاب اشعیا چنین آمده است:
و
نهالی از تنه «یسیّ»بیرون آمده، شاخه ای از ریشه هایش خواهد شکفت و روح
خداوند بر او قرار خواهد گرفت. یعنی روح حکمت و فهم و روح مشورت و قوّت و
روح معرفت و ترس خداوند و خوشی او در ترس خداوند خواهد بود و موافق رؤیت
چشم خود، داوری نخواهد نمود و بر وفق سمع گوشهای خویش، تنبیه نخواهد نمود؛
بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی
حکم خواهد نمود… کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت.
و
گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر
پرواری با هم و طفل کوچک آنها را خواهد راند و گاو با خرس خواهد چرید و
بچه های آنها با هم خواهند خوابید و شیر مثل گاو کاه خواهد خورد، و طفل شیر
خواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد، و طفل از شیر باز داشته شده، دست خود
را بر خانه افعی خواهد گذاشت، و در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند
کرد؛ زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آبهایی که دریا را می
پوشاند.
منظور از «نهالی که از تنه یسیّ خواهد رویید» ممکن است یکی از
چهار نفر از شخصیّت های بزرگ روحانی و رهبران عالی قدر بشر، حضرت داود،
حضرت سلیمان، حضرت عیسی و حضرت حجّت بن الحسن العسکری(علیهم السلام)باشند؛
ولی دقّت و بررسی کامل آیات فوق نشان می دهد که منظور از این نهال، هیچ یک
از آن پیامبران نیست؛ بلکه همه آن بشارتها ویژه قائم آل محمّد(علیهم
السلام)است؛ زیرا حضرت داوود و سلیمان(علیهما السلام)فرزندان پسری یسیّ، و
حضرت عیسی بن مریم(علیه السلام)نواده دختری وی، و قائم آل محمّد(علیه
السلام)نیز از جانب مادرش جناب نرجس خاتون ـ که دختر یشوعا، پسر قیصر،
پادشاه روم و از نسل حضرت داود، و مادرش از اولاد حواریون حضرت عیسی(علیه
السلام) بوده، و نسب شریفش به شمعون صفا، وصیّ حضرت عیسی(علیه السلام)می
رسد ـ نواده دختری «یسیّ» می باشد.
در فرازی از این بشارت چنین آمده است:
موافق رؤیت چشم خود داوری نخواهد کرد و بر وفق سمع گوشهای خود تنبیه نخواهد نمود
و
این جمله، اشاره به حاکمیت مطلق و حکومت عادلانه آن حضرت دارد که وی بر
اساس حق و واقع، حکم می کند و نیازی به شاهد و بیّنه ندارد و از کسی گواهی
نمی طلبد چنان که در روایات اسلامی آمده است که:
یحکم بحکم داود ومحمّد(صلی الله علیه وآله وسلم(
یعنی به حکم حضرت داود و دستور پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) حکم می کند و با علم و دانش خدادادی خویش داوری می نماید.
و
در فراز دیگری از آن بشارت آمده است که، در زمان حکومت حقه و دوران حکومت
عدالت پیشه او «گرگ با بره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد
خوابید… و گوساله و شیر پرواری با هم، و… ضرر و فسادی نخواهند کرد»، این
جمله نشان می دهد که در زمان ظهور مبارک آن موعود آسمانی، عدل و داد آن
چنان گسترش می یابد که جانوران و درندگان با هم سازش می کنند و در کنار
یکدیگر قرار می گیرند و خوی بهیمیّت و درندگی را از دست می دهند، و زیان و
ضرر به هیچ یک از موجودات نمی رسانند چنان که در اخبار و احادیث آمده است:
وَ تَصْطَلِحُ فِی مُلْکِهِ السّباع، وَ اصْطَلَحَتِ السِّباع، و تأمَنُ الْبَهائم.
در حکومت او درندگان خوی توحش رها کرده و با یکدیگر سازش می کنند و حیوانات اهلی احساس امنیت می نمایند.
و
در آخرین فراز از بشارت مزبور آمده است: «جهان از معرفت خداوند پر خواهد
بود مثل آبهایی که دریا را می پوشاند»، این مطلب نشانگر این واقعیّت است که
در عهد با سعادت آن موعود آسمانی چنان تحوّل عظیم علمی و فرهنگی به وجود
می آید که همه مردمان به خدای یگانه ایمان می آورند. درهای رشته های
گوناگون علوم و دانش به روی انسانها گشوده می شود، سطح معلومات بشری بالا
می رود، راهی را که بشریّت در طول تاریخ در هزاران سال پیش به دنبال آن
بوده در زمان کوتاه می پیماید، عقلها کامل و اندیشه ها شکوفا می گردد، و
کوته بینی ها و تنگ نظری ها از بین می رود، و انسانها به کمال و بلوغ عقلی و
اخلاقی و انسانی می رسند و به تمام ناکامیها، شکستها، ستمها، نادانیها و
بدبختی ها پایان می دهند، و زندگی شرافتمندانه تازه ای را آغاز می نمایند.
در بشارت دیگری نیز در کتاب «اشعیاء» در مورد ظهور قائم آل محمّد(علیه السلام)چنین آمده است:
و
در ایّام آخر واقع خواهد شد… جمیع اُمّتها به سوی آن روان خواهند شد… او
اُمّتها را داوری خواهد نمود، و قومهای بسیاری را تنبیه خواهد کرد… اُمّتی
بر اُمّتی شمشیر نخواهد کشید و بار دیگر جنگ را نخواهند آموخت.
آنچه از
این بشارت فهمیده می شود این است که پس از قیام شکوهمند مهدی موعود(علیه
السلام) جمیع اُمّتها به سوی او روی خواهند آورد. و او همه مردم جهان را از
هر رنگ و نژادی که باشند و هر دین و مذهبی که داشته باشند در زیر یک پرچم
که دین اسلام و توحید باشد گرد خواهد آورد، و گروه بسیاری را تنبیه خواهد
نمود، و در پرتو اجرای عدالتش، و در میان مردم به قضاوت داودی داوری خواهد
نمود، و بر اساس حق و واقع قضایا را حل و فصل خواهد کرد، که سراسر گیتی را
فرا خواهد گرفت دیگر اُمّتی بر اُمّتی شمشیر نخواهد کشید، و بار دیگر جنگ و
خونریزی و ناامنی بر جهان حکمفرما نخواهد بود، و همه مردمان در صلح، صفا،
صمیمیّت و آسایش و آرامش در کنار هم زندگی خواهند نمود.
در فرازی از
بشارت های کتاب اشعیا آمده که در زمان آن حضرت، عدالت اجتماعی برقرار خواهد
گردید و امنیّت عمومی به وجود خواهد آمد به گونه ای که مردم در صلح و صفا و
صمیمیّت زندگی کنند و بهایم با هم سازش نمایند و در کنار هم با آسودگی
بیاسایند:
آنگاه انصاف در بیابان ساکن خواهد شد، و عدالت در بوستان مقیم
خواهد گردید. و عمل عدالت، سلامتی و نتیجه عدالت، آرامی و اطمینان خاطر
خواهد بود تا ابد الآباد. و قوم من در مسکن سلامتی و در مساکن مطمئن و در
منزلهای آرامی ساکن خواهند شد.
در فراز دیگری از بشارت های کتاب اشعیای
نبی آمده که در آن زمان، بساط ظلم و ستم برچیده خواهد شد، و عدالت گسترش
خواهد یافت، و فقر اقتصادی از میان خواهد رفت و نیازمندیهای مادی و معنوی
مردم تأمین خواهد گردید، و همگان به اخلاق حمیده اسلامی آراسته خواهند شد، و
پرده های ظلمت و تاریکی به کنار خواهد رفت، و مردمان در ناز و نعمت زندگی
خواهند کرد:
برگزیدگان من، از عمل دستهای خود تمتّع خواهند برد، زحمت
بیجا نخواهند کشید، اولاد به جهت اضطراب نخواهند زایید؛ زیرا که اولاد برکت
یافتگان خداوند هستند و ذریّت ایشان با ایشان اند. و قبل از آن که بخوانند
من جواب خواهم داد، و پیش از آن که سخن گویند من خواهم شنید. گرگ و برّه
با هم خواهند چرید، و شیر مثل گاو کاه خواهد خورد، و خوراک مار خاک خواهد
بود، خداوند می گوید که در تمامی کوه مقدّس من،فسادنخواهندکردوضررنخواهند
رسانید.
بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب بوئیل نبی
در کتاب بوئیل نبی که از پیامبران
پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) و نزول حضرت عیسی(علیه
السلام) و محاکمه اسرائیل در آن روز سرنوشت ساز، چنین آمده است:
آن گاه
جمیع امّت ها را جمع کرده به وادی «یهوشافاظ»فرود خواهم آورد و در آن جا
با ایشان درباره قوم خود و میراث خویش، اسرائیل [را] محاکمه خواهم نمود،
زیرا که ایشان را در میان امّت ها پراکنده ساخته و زمین مرا تقسیم نموده
اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب
فروخته اند تا بنوشند.
و در جای دیگر از همین کتاب چنین آمده است :
ای
همه اُمّتها! بشتابید و بیایید و از هر طرف جمع شوید ای خداوند شجاعان!
خود را به آنجا فرود آور. اُمّتها بر انگیخته شوند. به «وادی یهوشافاظ» بر
آیند؛ زیرا که من در آنجا خواهم نشست تا بر همه اُمّتهایی که به اطراف آن
هستند داوری نمایم.
و در همین زمینه در کتاب «عاموس نبی» آمده است که می گوید :
بنابر
این، ای اسرائیل! به این طور با تو عمل خواهم نمود، و چون که به این طور
با تو عمل خواهم نمود پس ای اسرائیل! خویشتن را مهیّا ساز تا با خدای خود
ملاقات نمایی.
این فرازها ـ همچنان که ملاحظه می شود ـ از نزول حضرت عیسی(علیه السلام) و داوری آن حضرت در «یوم الله ظهور» خبر می دهند .
و در همین رابطه، در کتاب «هوشیع نبی» در مورد بازگشت حضرت عیسی (علیه السلام)خطاب به قوم یهود آمده است :
و
من برای افرایم مثل شیر و برای خاندان یهودا مانند شیر ژیان خواهم بود. من
خودم خواهم درید و رفته خواهم ربود و رهاننده نخواهد بود.
من روانه شده به مکان خود خواهم برگشت تا ایشان به عصیان خود اعتراف نموده روی مرا بطلبند، در تنگی خود صبح زود مرا خواهند طلبید .
بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب زکریای نبی
در کتاب زکریای نبی ـ که یکی از
پیامبران بزرگ بنی اسرائیل و از انبیای پیرو تورات است، بشارت ظهور آن
یگانه منجی عالم چنین آمده است:
اینک روز خداوند می آید و غنیمت تو در
میانت تقسیم خواهد شد. و جمیع اُمّتها را به ضدّ اورشلیم برای جنگ جمع
خواهم کرد، و شهر را خواهند گرفت و خانه ها را تاراج خواهند نمود، و زنان
را بی عصمت خواهند کرد، و نصف اهل شهر به اسیری خواهند رفت، و بقیّه قوم از
شهر منقطع خواهند شد.
و خداوند بیرون آمده با آن قومها مقاتله خواهد
نمود چنان که در روز جنگ مقاتله نمود، و در آخر آن روز پایهای او بر کوه
زیتون که از طرف مشرق به مقابل اورشلیم است خواهد ایستاد… و آن یک روز
معروف خداوند خواهد بود… و یَهْوه (خدا) بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود. و
در آن روز یَهْوة واحد خواهد بود و اسم او واحد.
در اینجا لازم است این
نکته را توضیح دهیم که در کتب عهدین (یعنی تورات و انجیل) کلمه «خداوند»
بیشتر در مورد حضرت عیسی(علیه السلام) به کار می رود، که در اینجا نیز چنین
شده است. و جالب این که در این فراز بشارت که از تورات نقل کردیم، محل
فرود آمدن حضرت عیسی و یوم الله بودن آن روز و جهانی شدن اسلام و سقوط رژیم
اشغالگر قدس دقیقاً با روایات اسلامی مطابقت دارد.
البته باید توجّه
داشت که طبق آیات کریمه قرآن مجید، مضمون این پیشگوییها یکبار در دوران
گذشته در زمان بخت النصر انجام گرفته و یکبار دیگر طبق وعده های صریح قرآن
کریم و نویدهای ظهور مبارک حضرت مهدی(علیه السلام) در «یوم الله ظهور»،
انجام خواهد گرفت، و نخستین قبله مسلمانان برای همیشه از اشغال یهودیان
رهایی خواهد یافت و در تمامی جهان خدای یکتا را پرستش خواهد نمود، و در
تمامی نقاط زمین ندای دلنواز وحدت به گوش خواهد رسید.
به هر حال، آنچه
در این فراز در مورد سرنوشت یهودیان مغرور آمده است دقیقاً با روایات
اسلامی منطبق است؛ زیرا از احادیث چنین استفاده می شود که ملّت یهود به
علّت طغیان و سرکشی و فسادی که در زمین ایجاد می کنند سرانجام تار و مار
خواهند شد به گونه ای که حتّی یک نفر یهودی هم در فلسطین باقی نخواهد ماند.
اینک
برای آن که به سرنوشت شوم و ذلّت باری که طبق وعده الهی در انتظار قوم
یهود و غدّه سرطانی اسرائیل غاصب است واقف شویم به برخی از روایاتی که در
زمینه طغیان و سرکشی قوم یهود، و هلاکت و نابودی آنها در «بیت المقدس» وارد
شده، اشاره می کنیم:
- سرنوشت یهودیان مغرور
ابن کثیر دمشقی در کتاب «البدایة و
النهایة» در باره درگیری مسلمانان با یهود و این که این درگیری هر روز
شدید و شدیدتر خواهد شد تا جایی که به پیروزی مسلمین و نابودی یهود منجر
شود، در حدیثی از پیغمبر اکرم نقل کرده است که فرمود:
لا تقوم السّاعة
حتّی یقاتل المسلمون الیهود، فیقتلهم المسلمون حتّی یختبئ الیهودی من وراء
الحجر و الشجر فیقول الحجر ـ أو الشجر ـ: یا مسلم! یا عبدالله! هذا الیهودی
من خلفی، فتعال فاقتله، إلاّ الغرقد، فإنّه شجر الیهود.
قیامت بر پا
نمی شود تا این که مسلمانان با یهود به مبارزه برخیزند و آنها را بکشند تا
جایی که اگر یک نفر یهودی در پشت سنگ یا درختی پنهان شود، آن سنگ یا درخت ـ
به قدرت خدای تعالی به زبان آمده ـ بگوید: ای مسلمان! ای بنده خدا! این که
خود را پنهان کرده است یهودی است، بیا او را به قتل برسان. مگر درخت
«غرقد» که درخت یهود است و از معرفی یهودی خودداری می کند.
- اخراج یهود از سرزمینهای اسلامی
علاّمه مجلسی ـ اعلی الله مقامه ـ
در کتاب نفیس «بحار الانوار» در باب رجعت، در این مورد که یهود و نصاری از
سرزمینهای اسلامی اخراج خواهند شد در حدیثی از امیرمؤمنان علی(علیه
السلام)چنین نقل کرده است:
عن عبایة الأسدی قال: سمعت أمیرالمؤمنین(علیه
السلام) و هو متّکِئ و أنا قائم علیه: لأبنین بمصر منبراً منیراً، و
لأنقضنّ دمشق حجراً حجراً، و لأخرجنّ الیهود و النّصاری من کلّ کور العرب، و
لأسوقنّ العرب بعصای هذه.
قال: قلت له: یا أمیر المؤمنین! کأنّک تخبر أنّک تحیی بعد ما تموت !
فقال: هیهات یا عبایة! ذهبت فی غیر مذهب، یفعله رجل منّی .
عبایه
اسدی گوید: امیرالمؤمنین(علیه السلام) تکیه داده بود و من بالای سر آن
حضرت ایستاده بودم، در این هنگام شنیدم که فرمود: من در آینده در مصر منبری
روشنی بخش بنیان خواهم نمود، و دمشق را ویران خواهم نمود، و یهود و نصاری
را از سرزمینهای عرب بیرون خواهم راند، و عرب را با این عصای خود ـ به طرف
حق ـ سوق خواهم داد.
عبایه می گوید: من عرض کردم: یا امیر المؤمنین!
گویی شما خبر می دهید که بعد از مردن بار دیگر زنده می شوید و این کارها را
انجام می دهید!
فرمود: هیهات ای عبایة! مقصود من از این سخنان آن گونه که تو خیال کردی نیست؛ مردی از دودمان من اینها را انجام خواهد داد .
از جمله آخر این حدیث که حضرت فرموده است :
این کارها را مردی از دودمان من انجام خواهد داد
، استفاده می شود که مقصود از او شخص امام قائم و حجّت منتظر(علیه السلام) است.
- صهیونیسم و تشکیل دولتی به نام اسرائیل
نویسنده کتاب «عقائد الامامیّه»
در مورد قیام یهود در خاور میانه و تشکیل دولتی به نام «اسرائیل» در سرزمین
فلسطین، و بالاخره متلاشی شدن حکومت آنان، با شرکت اعراب و مسلمین به کمک
یکدیگر، و به ویژه ارتش نیرومندی که از طریق عراق برای سرکوبی یهود عازم
فلسطین می شود. در حدیث بسیار جامع و جالبی از امیرمؤمنان علی(علیه السلام)
چنین نقل کرده است:
قال أمیر المؤمنین(علیه السلام): وستأتی الیهود من الغرب لإنشاء دولتهم بفلسطین .
قال النّاس: یا أبا الحسن! أنّی تکون العرب؟
أجاب(علیه السلام): أنذاک تکون مفکّکة القوی، مفکّکة العری، غیر متکاتفة وغیر مترادفة .
ثمّ سئل(علیه السلام): أیطول هذا البلاء؟
قال:
لا، حتّی إذا أطلقت العرب أعنّتها ورجعت إلیها عوازم أحلامها، عندئذ یفتح
علی یدهم فلسطین، و تخرج العرب ظافرة و موحّدة، وستأتی النجدة من العراق،
کتب علی رایاتها القوّة، و تشترک العرب والإسلام کافّة لتخلّص فلسطین،
معرکة و أیّ معرکة فی جلّ البحر، تخوض النّاس فی الدماء و یمشی الجریح علی
القتیل.
ثمّ قال(علیه السلام): و ستفعل العرب ثلاثاً، وفی الرابعة یعلم الله ما فی نفوسهم من الثبات والإیمان، فیرفرف علی رؤوسهم النصر .
ثمّ قال: وأیم الله یذبحون ذبح النّعاج حتّی لا یبقی یهودیّ فی فلسطین .
امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: یهود برای تشکیل دولت خود در فلسطین، از غرب ـ به منطقه عربی خاور میانه ـ خواهند آمد .
عرضه داشتند: یا اباالحسن! پس عربها در آن موقع کجا خواهند بود؟
فرمود: در آن زمان عربها نیروهایشان از هم پاشیده و ارتباط آنها از هم گسیخته، و متّحد و هماهنگ نیستند .
از آن حضرت سئوال شد: آیا این بلا و گرفتاری طولانی خواهد بود؟
فرمود:
نه، تا زمانی که عربها زمام اُمور خودشان را از نفوذ دیگران رها ساخته و
تصمیمهای جدّی آنان دوباره تجدید شود آنگاه سرزمین فلسطین به دست آنها فتح
خواهد شد، و عربها پیروز و متّحد خواهند گردید، ونیروهای کمکی از ـ طریق ـ
سرزمین عراق به آنان خواهد رسید که بر روی پرچمهایشان نوشته شده: «القوّة»
و
عربها و سایر مسلمانان همگی مشترکاً برای نجات فلسطین قیام خواهند کرد ـ و
با یهودیان خواهند جنگید ـ و چه جنگ بسیار سختی که در وقت مقابله با
یکدیگر در بخش عظیمی از دریا روی خواهد داد که در اثر آن مردمان در خون
شناور شده و افراد مجروح بر روی اجساد کشته ها عبور کنند.
آنگاه فرمود: و
عربها سه بار با یهود می جنگند، و در مرحله چهارم که خداوند ثبات قدم و
ایمان و صداقت آنها را دانست همای پیروزی بر سرشان سایه می افکند.
بعد
از آن فرمود: به خدای بزرگ سوگند که یهودیان مانند گوسفند کشته می شوند تا
جایی که حتّی یک نفر یهودی هم در فلسطین باقی نخواهد ماند.
بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب حزقیال نبی
در این کتاب در مورد ظهور حضرت
حجّت بن الحسن العسکری(علیهما السلام) و سرنوشت رژیم اسرائیل و جهانی شدن
آیین توحید، و اجرای احکام و حدود الهی در آن عصر درخشان، چنین آمده است:
…
و امّا تو ای پسر انسان! خداوند یَهْوَه چنین می فرماید: که به هر جنس
مرغان و به همه حیوانات صحرا بگو: جمع شوید و بیایید و نزد قربانی من که آن
را برای شما ذبح می نمایم فراهم آیید. قربانی عظیمی که بر کوههای اسرائیل،
تا گوشت بخورید و خون بنوشید.
و خداوند یَهْوَه می گوید: که بر سفره من
از اسبان و سواران و جبّاران و همه مردان جنگی سیر خواهید شد. و من جلال
خود را در میان اُمّتها قرار خواهم داد و جمیع اُمّتها داوری مرا که آن را
اجرا خواهم داشت و دست مرا که برایشان فرود خواهم آورد، مشاهده خواهند
نمود. و خاندان اسرائیل از آن روز و بعد، خواهند دانست که یَهْوَه خدای
ایشان، من هستم. و اُمّتها خواهند دانست که خاندان اسرائیل به سبب گناه
خودشان جلای وطن گردیدند؛ زیرا که به من خیانت ورزیدند.
باید توجّه داشت
که منظور از «پسر انسان» مانند کلمه «مسیح»، حضرت عیسی(علیه السلام)نیست؛
بلکه مراد از آن، حضرت مهدی(علیه السلام)است، زیرا در انجیل بیش از ۸۰ بار
کلمه «پسر انسان» آمده است که تنها در ۳۰ مورد آن حضرت مسیح (علیه
السلام)اراده شده است.
بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب حجی نبی
در این کتاب نیز که یکی از کتابهای انبیای پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت بقیة الله (علیه السلام) بدین گونه آمده است:
یَهْوَه
صبایوت چنین می گوید: یک دفعه دیگر ـ و آن نیز بعد از اندک زمانی ـ
آسمانها و زمین و دریا و خشکی را متزلزل خواهم ساخت، و تمامی اُمّتها را
متزلزل خواهم ساخت، و فضیلت جمیع اُمّتها خواهد آمد… این خانه را از جلال
خود پر خواهم ساخت… جلال آخر این خانه از جلال نخستینش عظیمتر خواهد بود، و
در این مکان سلامتی را خواهم بخشید.
بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب صفینای نبی
در این کتاب که یکی از کتب انبیای پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت ولی عصر(علیه السلام) چنین آمده است:
…
خداوند در اندرونش عادل است و بی انصافی نمی نماید. هر بامداد حکم خود را
روشن می سازد و کوتاهی نمی کند، امّا مرد ظالم حیا را نمی داند. اُمّتها را
منقطع ساخته ام که برجهای ایشان خراب شده است و کوچه های ایشان را چنان
ویران کرده ام که عبور کننده نباشد. شهرهای ایشان چنان منهدم گردیده است که
نه انسانی و نه ساکنی باقی مانده است. و گفتم: کاشکه از من می ترسیدی و
تأدیب را می پذیرفتی…
بنابر این، خداوند می گوید: برای من منتظر باشید
تا روزی که به جهت غارت برخیزم؛ زیرا که قصد من این است که اُمّتها را جمع
نمایم و ممالک را فراهم آورم تا غضب خود و تمامی حدّت خشم خویش را بر ایشان
بریزم، زیرا که تمامی جهان به آتش غیرت من سوخته خواهد شد؛ زیرا که در آن
زمان، زبان پاک به اُمّتها باز خواهم داد تا جمیع ایشان اسم یهوه ـ خدا ـ
را بخوانند و به یک دل او را عبادت نمایند.
بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب دانیال نبی
در کتاب دانیال نبی نیز بشارت ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) مطابق بشارات انبیای گذشته، چنین آمده است:
…
امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده قائم است، خواهد برخاست. و چنان
زمان تنگی خواهد شد که از حینی که اُمّتی به وجود آمده است تا امروز نبوده،
و در آن زمان هر یک از قوم تو، که در دفتر مکتوب یافت شود رستگار خواهد
شد. و بسیاری از آنانی که در خاک زمین خوابیده اند بیدار خواهند شد، امّا
اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی. و حکیمان
مثل روشنایی افلاک خواهند درخشید، و آنانی که بسیاری را به راه عدالت رهبری
می نمایند مانند ستارگان خواهند بود تا ابد الآباد.
امّا تو ای دانیال!
کلام رامخفی دار و کتاب راتا زمان آخر مهر کن . بسیاری به سرعت تردّد
خواهند نمود و علم افزوده خواهد گردید… خوشا به حال آن که انتظار کشد.
در
این بشارت نکات چندی وجود دارد که برخی از آنها را به طور اختصار توضیح می
دهیم : ۱ ـ شخص مورد بشارت که در نخستین فراز بشارت مزبور به عنوان
«ایستاده» از او تعبیر شده است، قائم آل محمّد(علیهم السلام) است که
بزرگترین نماینده انبیای الهی است، و دعوت تمام پیامبران خدا را یکجا در
حکومت حقّه خود آشکار ساخته، آیین الهی را بر سرتاسر کره خاکی حکم فرما می
نماید. ۲ ـ منظور از «زمان تنگی»، زمان بیدادگریها، سختیها، فشارها، ظلم و
ستم هایی است که قبل از ظهور آن حضرت در سراسر جهان پیدا می شود، چنان که
در روایات اسلامی آمده است:
یَمْلاَُ الأرضَ قِسطاً و عَدلا کَما مُلِئت
جوراً و ظلماً . ۳ ـ منظور از: «آنانی که در خاک زمین خوابیده اند»، گروهی
از اموات می باشند که در دولت با سعادت حضرت مهدی(علیه السلام) زنده می
شوند، و برخی از آنان از یاران آن حضرت می گردند و در رکاب حضرتش می جنگند و
برخی دیگر به سزای اعمال ناشایست خود می رسند.
در این زمینه، روایات
بسیاری از ائمّه معصومین(علیهم السلام) رسیده است که ما به جهت اختصار از
ذکر آنها خودداری می نماییم، و طالبین می توانند به کتابهای مربوطه که در
مورد «رجعت» نگاشته شده، مراجعه فرمایند.
یاعلی