این انقلاب عالی؛ سید علی عالی
پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۴۹ ب.ظ
امروز مردم ایران با حضور در راهپیمائی 22 بهمن سی و هفتمین سالگرد نقلاب خود را جشن گرفتند؛ انقلابی که نه لیبرال بود و مارکسیسم و بر خلاف قواعد آن روزهای دنیا گفت نه شرقی نه غربی؛ ونه به آمریکای لیبرال پناه برد و نه به شوروی کمونیست.انقلابی که نه شبیه انقلاب اکتبر روسیه بود ونه شبیه انقلاب هنوز که هنوز است شعار مرگ بر آمریکا که نماد جبهه غرب و لیبرالیسم است شعار اصلی این انقلاب است. ونه رفت سراغ شرق کمونیست؛ وقتی رئیس جمهور ایالات متحده یک تلفن ویژه در دفترش داشت که منتظر خبر حمله شوروی بود؛ امام خمینی به گورباچف رئیس اتحادیه جماهیر شوروی نامه نوشت که کمونیست را باید در موزه تاریخ جستجو کرد، معلوم شد داستان و جنس این انقلاب با همه انقلابهایی که در طول تاریخ رخ داده است متفاوت است. این انقلاب قرار است؛ زمینهساز و پایهگذار یک امر مهم و یک انقلاب جهانی باشد.
وقتی در مارس 1917میلادی ، انقلابیون روسی تزاراز تخت پادشاهی به زیر کشیدند و ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین دولت اتحادجماهیر شوروی سوسیالیستی را پایهگذاری کرد. اولین دولت کمونیستی جهان را بنا نهادند.لنین که آثار کارل مارکس را بهترین راهنمای عمل و نقسه راه جنبش کارگری دانست.با اندیشههای هگل وکلاوس ویتس انقلاب کرد و با اندیشههای مارکس دولت تشکیل داد و حکومت کرد. حکومتی که نیمه از جهان را تحت سلطه خود گرفت؛ ولی درنهایت در واخر1980 فروپاشی این سرزمین پهناور آغاز و در سال 1991 تکمیل شد و کشور روسیه جایگزین اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی شد. و میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی لقب گرفت. آخر داستان انقلابی که دین را افیون تودهها میدانست، سرانجامی جزء فروپاشی نداشت.
تا قبل از انقلاب مردم فرانسه به سه طبقه نجبا، روحانیون و طبقه سوم تشکیل شده بود که مجموع دو طبقه اوّل را طبقه ممتاز نیز میگفتند.طبقه سوم جامعه فرانسه بود که نسبت به طبقات دیگر از سطح زندگی بسیار پایینی برخوردار بودند. در چنین اوضاع و احوال وخیم اقتصادی واجتماعی، لوئی پانزدهم در ۱۷۷۴ م به پادشاهی رسید. وی فردی جوان و فاقد تجربه لازم برای برنامهریزی و حکومت در یک کشور با اوضاع نابسامان بود. به همین دلیل زمینههای لازم جهت یک انقلاب در این کشور فراهم شد.1 در ۱۷۸۶ م، هنگامی که حکومت فرانسه نتوانست حقوق کارمندان و نظامیان راپرداخت کند وزیر مالیه آن کشور پیشنهاد کرد که مجمعی از نجبای فرانسه تشکیل شود تاراه حلی برای اوضاع وخیم اقتصادی پیدا کند. پس از تشکیل مجمع نجبا، آنها نیز پیشنهاد کردند که یک مجمع قانونگذاری با شرکت همه گروههای مردم به نام «مجمع طبقات عامه» تشکیل شود. با تشکیل این مجمع برای نخستین بار طبقه سوم که اکثریت مطلق مردم را تشکیل میداد، توانست صدای خود را به وسیله نمایندگانش به گوش مقامهای فرانسوی برساند. این نمایندگان وقتی که با مشکلاتی از سوی دربار و نمایندگاندو طبقه اشراف و روحانیون روبهرو شدند، طی اجلاسیهای جداگانه نام مجمع را به «مجلسمؤسسان ملی» تغییر داده، سوگند یاد کردند که تا تدوین یک قانون اساسی در فرانسه به کارخود ادامه دهند. این اولین گام مبارزه در راه تحقق انقلاب کبیر فرانسه بود.2
در چهاردهم جولای 1789 میلادی، جماعتی از گرسنگان به زندان «باستیل» در پاریس، حمله کردند. فقرای پاریس که سانکولوت نامیده میشدند، از سیاستهای لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، به خشم آمده بودند. لویی که با بحران مالی شدیدی دست به گریبان بود، از مجلس طبقات عمومی در خواست کرد تا مالیاتها را افزایش دهد. این امر، موجب بروز انقلاب فرانسه گردید و به مدت 10 سال این کشور دچار هرج و مرج شد. لویی شانزدهم در سال 1792 اعدام شد و سرانجام، در سال 1799، هنگامی که ژنرال ناپلئون بناپارت به قدرت رسید، انقلاب پایان پذیرفت انقلابیکه نماد انقلابهای لیبرال بود..3
انقلاب 1962 الجزایر را شاید بتوان شبیهترین انقلاب به جمهوری اسلامی نامید.امام خامنهای، انقلاب الجزایر را یکی از معدود انقلابهایی میدانند که با انقلاب اسلامی ایران قابل قیاس است. بخاطر همین بارها و بارها در بیانات خود به این انقلاب اشاره کرده و نکاتی را درباره آن خاطرنشان کردهاند. ایشان در بخشی از سخنان خود، تنها سه انقلاب را قابل مقایسه با انقلاب اسلامی ایران میدانند: انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب شوروی و انقلاب الجزایر. ایشان میفرمایند: "با وجود اینکه علیه این انقلاب [اسلامی ایران]، تهاجمها و ضربهها و محاصرهها بیش از همه انقلابهایی که من میشناسم بوده، آسیبپذیری این انقلاب، از همه انقلابهای بزرگ دنیا بهمراتب کمتر بوده است. من یادداشت کردهام که انقلابمان را با سه انقلاب معروف (که کموبیش شما آقایان میشناسید) مقایسه کنم. البته غیر از اینها هم مواردی هست، اما این سه انقلاب، مهم است. یکی انقلاب کبیر فرانسه است (از انقلابهای دور دست، با دویست و خردهای سال فاصله) یکی انقلاب شوروی (در فاصله تقریباً نزدیک به ما) که یکی از بزرگترین انقلابهای قرون اخیر است، یکی هم یک انقلاب اسلامی، یعنی انقلاب الجزایر که حقیقتاً انقلاب بود. آدم نمیتواند این کودتاهایی که به اسم انقلاب، در آفریقا و آمریکای لاتین انجام گرفت، واقعاً خیلی انقلاب بداند. و الا من بعضی از اینجاهایی که انقلاب کردند (کشورهای آفریقایی و غیر آفریقایی، موزامبیک، زیمبابوه، یا آنچه در هند اتفاق افتاد) دیدهام، اگر بشود اسم آنها را انقلاب گذاشت! ما اینها را از نزدیک مشاهده کردیم؛ هیچکدام آنچنان خصوصیتی را ندارند که اصلاً بشود آنها را با انقلاب ما مقایسه کرد. اما این سه انقلاب، تا حدودی قابل مقایسهاند."4
وقتی 3 انقلاب بزرگ دنیا را با انقلاب ایران مقایسه میکنیم میبینیم در تمامی این انقلاب تنها چیزی که اهمیت ندارد زنده کردن دین و نداشتن آرمان الهی است.وقتی در فرانسه انقلاب شد؛ نتیجه شد 1 هیچ به نفع شیطان؛ انقلاب انگلیس نتیجه را 2 بر صفر به نفع شیطان؛ تشکیل ایالات متحده نتیجه را 3 بر صفر به نفع شیطان کرد؛ خلاصه هر انقلابی که در جهان غرب و شرقی اتفاق میافتاد نتیجه به نفع شیطان میشد تا اینکه در ایران انقلاب اسلامی رخ داد.انقلابی که تمامی معادلات جهان را بهم ریخت. انقلابی که ادعا کرده است که میخواهد زمینهساز ظهور باشد.5 انقلابی که شاید خیلیها در نیمه راه راه از قطارش پیاده شدند و یا اینکه خیلیها یاد زبیر را زنده کردند ولی هیچ وقت تبرخلاف دیگر انقلابها که توسط رهبرانش به انحراف کشیده شد توسط رهبرانش حفش شد و اگر هم انحرافی بوده در میان مدیرانی لایه دوم و سوم بوده ولی در راس انحرافی نبوده،و جلوی انحراف را گرفتهاند؛ انقلابی که قرار زمینه ساز ظهور اقا امام زمان باشد.این انقلاب با تمامی نقاط ضعفی که دارد که آنهم تقصیر مدیران لایه دوم وسوم است؛ عالی است چون از آرمانهایش که زمینه سازی برای ظهور اقا امام زمان است فاصله نگرفته است. چون همچنان شریک غم تمام مستضعفین عالم است. انقلابی که روستائیان و پابرهنهها همچنان ولی نعمت مسئولان آن هستند. انقللابی کهآمد تا تمام قواعد و قوانین ساخته دست بشر را بهم بزند انقلابی که حتی باعث تحول در شبکههای تلویزیونی غربی شد؛ انقلابی که هیبت و ابهت قدرتهای پوشالی جهان استکبار را در هم شکست. غرب و شرقی با تمام اختلافی که داشتند در مورد از بین بردن انقلاب ایران با هم متحد و هم پیمان بودند؛ به آن حمله نظامی شد، حمله اقتصادی و فرهنگی شد؛ انقلابی که دشمن تمامی تئوری و داشتههایش را برای از بین بردن آن خرج کرد ولی نه تنها باعث تضعیف این انقلاب الهی نشد بلکه باعث تقویت شدن آن شد؛ در جهانی که کسی جرات ندارد به آمریکایی و انگلیسی جماعت بگوید بالای چشمتان آبرو است این جهان را ملک شخصی خودشان میدانند در آبهای ایران نه تنها با اقتدار دستگیر میشوند و وزیر خارجه آنها مجبور به عذرخواهی رسمی میکند؛تصاویر گریه و دست بر سر و زانو زدن آنها جلوی پاسداران انقلاب اسلامی در تمامی خبرگزاریهای دنیا منتشر میشود؛ تا همه بفهمند جمهوری اسلامی نه تنها در جهان کدخدائی را به رسمیت نمیشناسد؛ بلکه آمده است تا هیبت کدخداهای ساختگی را از بین ببرد.. تمامی اینها به دست نمیآمد اگر رهبری مانند سیدعلی بالای سرش نبود و نگهبان و کاپیتان این کشتی سید علی نبود.معلوم نبود این انقلاب سرانجامش چه بود؟ شاید چون امام میدانست بعد از خودش قرار است کاپیتان این کشتی سیدعلی باشد گفت با قلبی آرام و مطمئن از پیش شما میروم.
این انقلاب علی سید علی عالی چون زنده کردن نام اسلام وامام زمان عالی است.
چون نه از محاصره اقتصادی ترسیدیم ونه از محاصره نظامی
شعار هیهات من الذله را فریاد زدیم.
ما با این انقلاب میخواهیم زمینه ساز ظهور باشیم و به قول شهید مدافع حرم شهیدبیضایی:
شیعه به دنیا آمدیم تا در ظهور موثر باشیم.
منابع:
1. - انقلاب فرانسه، ریچارد تیمز، ترجمه عسگری پاشایی، ص ۳ - ۵، مروارید
2.- انقلاب فرانسه، مصطفی ملکوتیان، ص ۱ - ۱۷، مرکز آموزش عالی تربیت مربی سپاه
3. - انقلاب فرانسه، ملکوتیان، ص ۱۸ -
4.بیانات در دیدار شرکتکنندگان در همایش آسیبشناسی انقلاب - 77/12/15
5.http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/11/20/993768/%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%A3%D9%84%D9%87-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%AC-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%B9%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
http://masaf.ir/View/Contents/804/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
یاعلی
وقتی در مارس 1917میلادی ، انقلابیون روسی تزاراز تخت پادشاهی به زیر کشیدند و ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین دولت اتحادجماهیر شوروی سوسیالیستی را پایهگذاری کرد. اولین دولت کمونیستی جهان را بنا نهادند.لنین که آثار کارل مارکس را بهترین راهنمای عمل و نقسه راه جنبش کارگری دانست.با اندیشههای هگل وکلاوس ویتس انقلاب کرد و با اندیشههای مارکس دولت تشکیل داد و حکومت کرد. حکومتی که نیمه از جهان را تحت سلطه خود گرفت؛ ولی درنهایت در واخر1980 فروپاشی این سرزمین پهناور آغاز و در سال 1991 تکمیل شد و کشور روسیه جایگزین اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی شد. و میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی لقب گرفت. آخر داستان انقلابی که دین را افیون تودهها میدانست، سرانجامی جزء فروپاشی نداشت.
تا قبل از انقلاب مردم فرانسه به سه طبقه نجبا، روحانیون و طبقه سوم تشکیل شده بود که مجموع دو طبقه اوّل را طبقه ممتاز نیز میگفتند.طبقه سوم جامعه فرانسه بود که نسبت به طبقات دیگر از سطح زندگی بسیار پایینی برخوردار بودند. در چنین اوضاع و احوال وخیم اقتصادی واجتماعی، لوئی پانزدهم در ۱۷۷۴ م به پادشاهی رسید. وی فردی جوان و فاقد تجربه لازم برای برنامهریزی و حکومت در یک کشور با اوضاع نابسامان بود. به همین دلیل زمینههای لازم جهت یک انقلاب در این کشور فراهم شد.1 در ۱۷۸۶ م، هنگامی که حکومت فرانسه نتوانست حقوق کارمندان و نظامیان راپرداخت کند وزیر مالیه آن کشور پیشنهاد کرد که مجمعی از نجبای فرانسه تشکیل شود تاراه حلی برای اوضاع وخیم اقتصادی پیدا کند. پس از تشکیل مجمع نجبا، آنها نیز پیشنهاد کردند که یک مجمع قانونگذاری با شرکت همه گروههای مردم به نام «مجمع طبقات عامه» تشکیل شود. با تشکیل این مجمع برای نخستین بار طبقه سوم که اکثریت مطلق مردم را تشکیل میداد، توانست صدای خود را به وسیله نمایندگانش به گوش مقامهای فرانسوی برساند. این نمایندگان وقتی که با مشکلاتی از سوی دربار و نمایندگاندو طبقه اشراف و روحانیون روبهرو شدند، طی اجلاسیهای جداگانه نام مجمع را به «مجلسمؤسسان ملی» تغییر داده، سوگند یاد کردند که تا تدوین یک قانون اساسی در فرانسه به کارخود ادامه دهند. این اولین گام مبارزه در راه تحقق انقلاب کبیر فرانسه بود.2
در چهاردهم جولای 1789 میلادی، جماعتی از گرسنگان به زندان «باستیل» در پاریس، حمله کردند. فقرای پاریس که سانکولوت نامیده میشدند، از سیاستهای لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، به خشم آمده بودند. لویی که با بحران مالی شدیدی دست به گریبان بود، از مجلس طبقات عمومی در خواست کرد تا مالیاتها را افزایش دهد. این امر، موجب بروز انقلاب فرانسه گردید و به مدت 10 سال این کشور دچار هرج و مرج شد. لویی شانزدهم در سال 1792 اعدام شد و سرانجام، در سال 1799، هنگامی که ژنرال ناپلئون بناپارت به قدرت رسید، انقلاب پایان پذیرفت انقلابیکه نماد انقلابهای لیبرال بود..3
انقلاب 1962 الجزایر را شاید بتوان شبیهترین انقلاب به جمهوری اسلامی نامید.امام خامنهای، انقلاب الجزایر را یکی از معدود انقلابهایی میدانند که با انقلاب اسلامی ایران قابل قیاس است. بخاطر همین بارها و بارها در بیانات خود به این انقلاب اشاره کرده و نکاتی را درباره آن خاطرنشان کردهاند. ایشان در بخشی از سخنان خود، تنها سه انقلاب را قابل مقایسه با انقلاب اسلامی ایران میدانند: انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب شوروی و انقلاب الجزایر. ایشان میفرمایند: "با وجود اینکه علیه این انقلاب [اسلامی ایران]، تهاجمها و ضربهها و محاصرهها بیش از همه انقلابهایی که من میشناسم بوده، آسیبپذیری این انقلاب، از همه انقلابهای بزرگ دنیا بهمراتب کمتر بوده است. من یادداشت کردهام که انقلابمان را با سه انقلاب معروف (که کموبیش شما آقایان میشناسید) مقایسه کنم. البته غیر از اینها هم مواردی هست، اما این سه انقلاب، مهم است. یکی انقلاب کبیر فرانسه است (از انقلابهای دور دست، با دویست و خردهای سال فاصله) یکی انقلاب شوروی (در فاصله تقریباً نزدیک به ما) که یکی از بزرگترین انقلابهای قرون اخیر است، یکی هم یک انقلاب اسلامی، یعنی انقلاب الجزایر که حقیقتاً انقلاب بود. آدم نمیتواند این کودتاهایی که به اسم انقلاب، در آفریقا و آمریکای لاتین انجام گرفت، واقعاً خیلی انقلاب بداند. و الا من بعضی از اینجاهایی که انقلاب کردند (کشورهای آفریقایی و غیر آفریقایی، موزامبیک، زیمبابوه، یا آنچه در هند اتفاق افتاد) دیدهام، اگر بشود اسم آنها را انقلاب گذاشت! ما اینها را از نزدیک مشاهده کردیم؛ هیچکدام آنچنان خصوصیتی را ندارند که اصلاً بشود آنها را با انقلاب ما مقایسه کرد. اما این سه انقلاب، تا حدودی قابل مقایسهاند."4
وقتی 3 انقلاب بزرگ دنیا را با انقلاب ایران مقایسه میکنیم میبینیم در تمامی این انقلاب تنها چیزی که اهمیت ندارد زنده کردن دین و نداشتن آرمان الهی است.وقتی در فرانسه انقلاب شد؛ نتیجه شد 1 هیچ به نفع شیطان؛ انقلاب انگلیس نتیجه را 2 بر صفر به نفع شیطان؛ تشکیل ایالات متحده نتیجه را 3 بر صفر به نفع شیطان کرد؛ خلاصه هر انقلابی که در جهان غرب و شرقی اتفاق میافتاد نتیجه به نفع شیطان میشد تا اینکه در ایران انقلاب اسلامی رخ داد.انقلابی که تمامی معادلات جهان را بهم ریخت. انقلابی که ادعا کرده است که میخواهد زمینهساز ظهور باشد.5 انقلابی که شاید خیلیها در نیمه راه راه از قطارش پیاده شدند و یا اینکه خیلیها یاد زبیر را زنده کردند ولی هیچ وقت تبرخلاف دیگر انقلابها که توسط رهبرانش به انحراف کشیده شد توسط رهبرانش حفش شد و اگر هم انحرافی بوده در میان مدیرانی لایه دوم و سوم بوده ولی در راس انحرافی نبوده،و جلوی انحراف را گرفتهاند؛ انقلابی که قرار زمینه ساز ظهور اقا امام زمان باشد.این انقلاب با تمامی نقاط ضعفی که دارد که آنهم تقصیر مدیران لایه دوم وسوم است؛ عالی است چون از آرمانهایش که زمینه سازی برای ظهور اقا امام زمان است فاصله نگرفته است. چون همچنان شریک غم تمام مستضعفین عالم است. انقلابی که روستائیان و پابرهنهها همچنان ولی نعمت مسئولان آن هستند. انقللابی کهآمد تا تمام قواعد و قوانین ساخته دست بشر را بهم بزند انقلابی که حتی باعث تحول در شبکههای تلویزیونی غربی شد؛ انقلابی که هیبت و ابهت قدرتهای پوشالی جهان استکبار را در هم شکست. غرب و شرقی با تمام اختلافی که داشتند در مورد از بین بردن انقلاب ایران با هم متحد و هم پیمان بودند؛ به آن حمله نظامی شد، حمله اقتصادی و فرهنگی شد؛ انقلابی که دشمن تمامی تئوری و داشتههایش را برای از بین بردن آن خرج کرد ولی نه تنها باعث تضعیف این انقلاب الهی نشد بلکه باعث تقویت شدن آن شد؛ در جهانی که کسی جرات ندارد به آمریکایی و انگلیسی جماعت بگوید بالای چشمتان آبرو است این جهان را ملک شخصی خودشان میدانند در آبهای ایران نه تنها با اقتدار دستگیر میشوند و وزیر خارجه آنها مجبور به عذرخواهی رسمی میکند؛تصاویر گریه و دست بر سر و زانو زدن آنها جلوی پاسداران انقلاب اسلامی در تمامی خبرگزاریهای دنیا منتشر میشود؛ تا همه بفهمند جمهوری اسلامی نه تنها در جهان کدخدائی را به رسمیت نمیشناسد؛ بلکه آمده است تا هیبت کدخداهای ساختگی را از بین ببرد.. تمامی اینها به دست نمیآمد اگر رهبری مانند سیدعلی بالای سرش نبود و نگهبان و کاپیتان این کشتی سید علی نبود.معلوم نبود این انقلاب سرانجامش چه بود؟ شاید چون امام میدانست بعد از خودش قرار است کاپیتان این کشتی سیدعلی باشد گفت با قلبی آرام و مطمئن از پیش شما میروم.
این انقلاب علی سید علی عالی چون زنده کردن نام اسلام وامام زمان عالی است.
چون نه از محاصره اقتصادی ترسیدیم ونه از محاصره نظامی
شعار هیهات من الذله را فریاد زدیم.
ما با این انقلاب میخواهیم زمینه ساز ظهور باشیم و به قول شهید مدافع حرم شهیدبیضایی:
شیعه به دنیا آمدیم تا در ظهور موثر باشیم.
منابع:
1. - انقلاب فرانسه، ریچارد تیمز، ترجمه عسگری پاشایی، ص ۳ - ۵، مروارید
2.- انقلاب فرانسه، مصطفی ملکوتیان، ص ۱ - ۱۷، مرکز آموزش عالی تربیت مربی سپاه
3. - انقلاب فرانسه، ملکوتیان، ص ۱۸ -
4.بیانات در دیدار شرکتکنندگان در همایش آسیبشناسی انقلاب - 77/12/15
5.http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/11/20/993768/%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%A3%D9%84%D9%87-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%AC-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%B9%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
http://masaf.ir/View/Contents/804/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
یاعلی